RSS

IMAN, KOLAM DAN WAYAR

17 May


” Umi..cepat umi..cepatt..Iman masuk bwh kerusi…” terdgr jeritan kak long, waktu aku sebok mengangkat kain..

Aku segera berlari ke depan..kulihat badan iman separuh di bawah kerusi..baru shj aku membongkok mau mengangkatnya…

” Waaaa…” kepalanya terhantuk dgn kayu bawah kerusi…

Cepat-cepat aku keluarkan kepalanya…Sambil otak ligat berfikir..mcm manalah iman blh msk bwh kerusi ni..sbb ruangnya sempit..Kugosok kepalanya berulang kali..serta merta tangisnya reda..dia tertawa..Eh cpt benar baiknya..emm kuat btl anak umi ni…

Aku mesti lakukan sesuatu, nampaknya Iman semakin lasak..dia tak blh kubiarkan di atas tilam spt dulu..hbs ruang tamu rmhku dijelajahinya.. pernah suatu hari aku ke bilik air memandikan Mira..k.long kuarahkan menjaga Iman..tgk2..Iman dah berada di depan pintu, menjilat alas kaki..terjerit aku..sambil mulut memarahi kak long..dia kalau dah tgk astro ceria..apa pun tak sedar..Tp yelah dia baru 6 tahun..apalah sgt yg boleh diharapkan..

Nak ltk Iman dlm baby cot pulak terlalu sempit..dua kali pusing dah habis kawasan..pastu dia mengamuk..kalau kat wad mcm tulah..dia tak de tmpt yg luas utk bergolek..last sekali dia gigit pagar katil kat wad tu..

Teringat seorang kwn yg meletakkan anaknya di dalam kolam..Yup..aku nak ajak abg g cari kolam kat Tesco..Bimbang aku nak buat kerja ptg2..yelah Mira pun kecik lg..masih perlukan perhatian aku..sekurang2nya selamat sikit…biar Iman bergolek dalam kolam je…

Hjg minggu tu kami ke Tesco..dptlah cari kolam buat Iman yg ada 3 gelung udara ditepinya..Nak cari yg besar lg dah tak de…Mulanya Iman menangis jgk apabila diletak dlm kolam tu..tapi bila 2 kakaknya sama masuk berenang..dia pun seronok..lama-lama dia ok..Lega skt rasa hati, kalau nak tggl solat pun..Maklumla aku ni tak de maid..so terpaksala buat semuanya sendiri..Penat..memangla..tp tak sangguplah..mcm2 cerita menakutkan tntg maid ni…kata org ikut nasib…

Tapi sjk akhir2 ni ..Iman dah pandai buat akrobatik..dia dah pandai keluarkan bdnnya dari kolam..dan nak tau dia ke mana kalau dapat keluar..dia terus ke tepi dinding yg ada plak..ditariknya wayar yg ada kat situ..Bahaya betulll…Minat btl dia kat wayar…Kat rmh pengasuhnya pun begitu…

Emm..Iman nak jd wayering man ke? Nanti kalau berkesempatan aku rakam aksi akrobatik Iman tu..Mula2 tgk dgn abg..kagum gak..Sekurang2nya kami tau Iman mampu gunakan otaknya utk berfikir…

Emm.. Iman..Iman..Lasaknya blh tahan jgk..Walaupun keadaan mu begitu..tapi Abi dan Umi tetap syg padamu nak..sama seperti kakak2 mu yg lain..Insyaallah, umi dan abi tgh kumpul duit nak sambung rawatan Iman di The Tole…

 
3 Comments

Posted by on May 17, 2009 in Iman

 

3 responses to “IMAN, KOLAM DAN WAYAR

  1. izuqila

    May 18, 2009 at 8:39 pm

    This comment has been removed by the author.

     
  2. izuqila

    May 18, 2009 at 8:40 pm

    Blh amik kursus eletrik nanti ni..macam pak ngah die..hehe. emaan..emaan…

     
  3. Noina

    May 19, 2009 at 3:11 pm

    salam kak..

    tentang the tole tu..ita dah ckp dah ngan ina..rasa mcm nak cuba..dr apa yang akak ckp..nampak mcm ok..tak sakit..dan seronok pulak tgk iman dah pandai mcm2..teruja pulak..hehe..apapun thanks yek kak masukka cerita tentang The Tole tu..emm..leh la ada gambaran sket..hehe..

     

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
CORETAN UMI IMAN

Berjuang selagi terdaya......

The WordPress.com Blog

The latest news on WordPress.com and the WordPress community.

%d bloggers like this: