RSS

SERIBU RASA

19 May

Salam semua..
Ada seribu rasa yg ingin dikongsi..ada seribu rasa yg ingin diluah..

Termenung seketika aku membaca entri jiey (Kerna Kasih Kita) ptg tadi..Tak sedar air mata mengalir perlahan..begitu jujur jiey meluahkan rasa..2 perenggan terakhir entrinya begitu menyentuh hatiku..Itulah rasa yg selama ini meruntun hatiku..Rasa yg payah dimengertikan..rasa yg kadang2 kucuba buang jauh dari difikirkan…Andai memikirkannya aku bimbang emosiku kembali down..Rasa kesal dan rasa bersalah kembali menyesak dada..

“terpilih tak semetinya tersisih”..

Benar..itu jua harapanku..agar Iman diterima masyarakat, agar iman diterima orang sekeliling..tapi kadangkala aku sengaja tdk memikirkan pandangan org yg melihat Iman..setiap kali kami ke pasaraya membeli barangan dapur..byk mata yg memandang, malahan ada yg membulatkan mata melihatkan aksi pelik Iman di dalam stroller..Iman suka melentikkan badannya di buggy stroller..begitu juga di dlm carseat..jd kami terpaksa meletakkan bantal di perutnya agar dia duduk diam..Kadang2 kuluahkan pada abg rasa tidak selesaku..Abg memujukku..jgn fikirkan pandangan org..Iman juga berhak dilayan bagai anak2 yg normal..Begitu optimis sekali abg..dia tak peduli byk mata yg melihatnya, tatkala dia membawa iman turut sama bermain di taman permainan kanak-kanak di tesco..turut sama menaiki kereta yg dinaiki oleh kakak2nya..

Bukan tidak sedikit org yg mendekati..bertanya..berapa bulan..nak jwb 5 bulan tak logik..badan Iman tinggi..cuma kurus..paling sng kujawab..dia special baby..barulah mereka diam..Dan tak kurang juga yg melahirkan simpati berlebihan..sian dia ye..dan perkataan itu diulang berkali-kali..

Hati kecil berkata..bukan simpati yg aku minta..Iman jua tak minta dilahirkan begini..Tapi ini semua tulisan takdir yg harus kami terima..Ini perjanjian kami dgn Allah yg dah lama tertulis di dada takdir..Apa pilihan yg kami ada…kecuali terus membesarkan Iman dgn penuh kasih sayang..dia jua manusia..punya rasa dan jiwa.

Benar jua kata jiey..Dunia ini ada piawaiannya sendiri..dan iman tak perlukan kelulusan sesiapa utk dia melaluinya..Cukuplah masih ada yg menyayanginya..masih ada yg menerimanya..dan tidak membezakan dia..Dia ada kakak2 yg suka bermain dgnnya..dia ada mak cik2 dan pak cik2 yg begitu caring..Apa lagi yg dia minta…

Cuma kadang2 aku terfikir..siapalah yg akan membantu dia apabila aku telah menutup mata kelak..memikirkan itu air mataku pasti bergenang..Tapi abg selalu berkata..jgn terlalu memikirkannya..Kita mampu melaluinya..Kita akan teru berusaha buat Iman..Sampai ke hujung nyawa…

Khamis ni..iman ada appoinment mata..Mintak2 la tak de berita yg menyedihkan..Sama-samala doa ye..

Buat semua..terima kasih kerana sudi berkongsi seribu rasa…

 
3 Comments

Posted by on May 19, 2009 in Nukilan

 

3 responses to “SERIBU RASA

  1. Jiey^Mien

    May 20, 2009 at 12:21 am

    InsyaAllah, mata Iman ok2 sahaja.. =)

     
  2. suealeen

    May 20, 2009 at 12:42 am

    kita sebagai ibu anak istimewa ni kena ambik tindakan proaktif dalam mendidik dan mengubah persepsi masyarakat. yang tidak normal pada pandangan mereka adalah sangat normal pada pandangan kita. kita mesti tanam dalam diri bahawa masyarakat tidak tahu. jika mereka berkata kesian sebenarnya mereka tidak tahu ayat apa yang sesuai untuk diucapkan.

     
  3. Noina

    May 20, 2009 at 9:23 am

    kak nanie..apa yang akak rasa sama seperti apa yang ina rasa.Org bertanya..apa nak jawab?klu jawab pun bukan dorang tau cerebral palsy tu apa..Pedih hati bila nak jawab..tapi layan kan aje.harap kita semua yang ada anak istimewa akan lebih tabah..dan akak ingatlah..akak tidak keseorangan!

     

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
CORETAN UMI IMAN

Berjuang selagi terdaya......

The WordPress.com Blog

The latest news on WordPress.com and the WordPress community.

%d bloggers like this: