RSS

Antara Selut Dan Air Mata….

05 Feb
Tongkang Pecah…..

Perit….

Itulah yang dapat umi gambarkan….
Bergelumang dengan air selut dan lumpur….
Hati tak keruan….Gelombang air mata seakan mahu pecah….

Selut yang ditinggalkan banjir….

Sudah 4 hari anak-anak umi tinggalkan di kampung…
Sudah 4 hari juga umi bertungkus lumus membersihkan rumah…
Hampir beratus helai baju-baju yang bercampur selut umi basuh…
Hampir berpuluh pinggan umi terpaksa cuci….
Kepenatan bukannya sedikit…
Kaki umi kejang…Bahu umi sengal…

Peralatan dapur yang musnah…..

Ujian….

Sungguh…ujian demi ujian yang datang….
Menghimpit hidup umi…
Satu demi satu…
Bisa membuat umi rebah…
Kehilangan seorang suami…
Sudah cukup memeritkan…
Kini…umi berhadapan dengan kemelut musibah banjir…
Tambah memeritkan….
Rasanya umi baru sahaja bermula…
Dan kini umi kena bermula kembali…

Bilik Kak Long yang rosak teruk….Semua perabot tak boleh guna…
Dia menangis tengok gambar meja studynya….

Redha…

Umi redha dengan ujian demi ujian yang berlaku….
Umi pasrah dengan segala ketentuan yang tertulis…
Umi pasrah  menerima dugaan yang datang….

Semua barang makanan rosak….

Namun….
Umi akui…umi tak kuat…
Jiwa umi lemah…
Air mata umi tumpah jua…
Tidur umi tak lena…
Umi buntu….
Kerna semuanya hilang sekelip mata….
Umi kesiankan anak-anak umi…
Umi perlukan masa untuk mengadakan semuanya seperti dulu….
Umi perlukan masa untuk memberikan keselesaan buat anak-anak umi….

Maafkan umi…..

Semuanya musnah sekelip mata…..

Esok kita akan kembali ke rumah kita…
Yang sudah tidak seperti dulu…
Iman…umi terpaksa tinggalkan dulu…
Persekitaran rumah kita sangat tidak sihat buat Iman…
Sekali lagi umi terpaksa susahkan nenek….

Buat pembaca Kerikil Kehidupan…
Doakan umi agar terus diberi kekuatan…

Aminnnn….

 
22 Comments

Posted by on February 5, 2011 in Luahan

 

22 responses to “Antara Selut Dan Air Mata….

  1. Yasmin Nabilah..

    February 5, 2011 at 6:04 pm

    Ya..doa ina buat Iman dan kak Nanie tak putus-putus. Moga Kak nanie terus diberi kekuatan..Amin..

    p/s : kak kalau perlukan apa2 bagitaulah ek..InsyaAllah..ina akan cuba bantu…

     
  2. Tika

    February 5, 2011 at 6:38 pm

    Aduhai kak.. teruknya kesan banjir.. Terlalu simpati dengan kak nani. Lepas satu-satu hal diduga. Sabarlah kah.. Allah amat sayang pada akak. Mohonlah dipermudahkan segalanya…insyaAllah kak, pasti ada sinar yang bergemerlapan buat akak.. Aminn..

    Kak, boleh bagi saya no akaun maybank akak kalau ada? boleh saya hulurkan sedikit yang termampu. Kasihan sangat saya tengok akak.. berjurai-jurai airmata ni tak tertahan..

    Hanya Allah Maha Mengetahui kak.. sabarlah ya..

     
  3. Kerikil Kehidupan

    February 6, 2011 at 12:48 am

    Ina : Thanks…doa kalian dah cukup berharga buat akak….

    Tika : Terima kasih buat Tika…maaf Tika akak seganlah…niat akak cuma untuk berkongsi rasa….InsyaAllah akak cuba adakan apa yang mampu…

     
  4. mrs_zura

    February 6, 2011 at 1:39 am

    sabr ye kak nani..kalu sy di tmpt kak nani pun akan menangis jua…semoga akak dimurahkan rezeki..insyaallah ada sinar utk family kak nani..take care:-)

     
  5. Yana@Noni

    February 6, 2011 at 4:02 am

    Sabar yer kak….itu dugaan wat akak…wat saya belum tau ape dugaannyer kan..moga dipermudahkan segalanya….berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul…apapun akak dah wat yg terbaik utk anak2..harta boleh dicari tp kasih sayang x dapat dijualbeli kan kak…doa saya moga akak & anak-anak beroleh kesejahteraan sentiasa…aaamin:-)

     
  6. ieda

    February 6, 2011 at 4:35 am

    nanie…
    saya cerita kpd suami saya ttg kisah nanie menghadapi banjir ni.kata suami saya..”bgtau dia,Allah akan berikan sesuatu yg baik kepada dia atas kesusahan ni.apa & bila?kita tak tahu.tapi tunggulah.akan ada nanti”
    sabarlah nanie.

     
  7. ummu faqeh

    February 6, 2011 at 7:06 am

    slm..kak..sayu ht yg melihat..lg sayu ht yg mengalaminya..tabhlh kak..kami doakn yg terbaik utk akk…JGN PUTUS ASA DGN RAHMAT ALLAH..YAKINLAH!

     
  8. nh.razali

    February 6, 2011 at 11:58 am

    As salam ini kmen pertama dari saya…juga salam perkenalan…kesian yg teramat sgt bila saya lihat keadaan rumah akak…semoga diberikan ketabahan…isyaallah.

     
  9. nuyin2u

    February 6, 2011 at 10:27 pm

    Ya, jgn putus asa dengan Allah, berbaik sangkalah padaNya..

     
  10. Mawar

    February 6, 2011 at 11:40 pm

    kak nani,

    bila d timpa musibah, bykkn istgfar, bykkn sbr, allah akan dtgkn ksenangn dlm btk lain…yg kita Xnmpk..yg kita X duga

    apapun kak nani harus byk brsyukur sbb X mlibatkn nyawa ahli kluarga

    kami skluarga doakn yg trbaik buat kak nani & anak2

     
  11. Pnut

    February 7, 2011 at 12:36 am

    alahaiiii sebaknya akak nengok semua ni… moga diberi ketabahan dan kekuatan untuk lalui semua ini…

    Moga cepat dapat bantuan dari kerajaan ye, dptlah ringankan beban…

     
  12. Pnut

    February 7, 2011 at 12:37 am

    alahaiiii sebaknya akak nengok semua ni… moga diberi ketabahan dan kekuatan untuk lalui semua ini…

    Moga cepat dapat bantuan dari kerajaan ye, dptlah ringankan beban…

     
  13. Bicara hati ibu aisya

    February 7, 2011 at 12:41 am

    Salam kak..
    Doa saya agar akak terus kuat dan tabah.Sabar ye kak.Setiap ujian pasti ada hikmahnya.Sekarang akak susah..insyaallah akan datang akak senang.Semoga segalanya di permudahkan.

    Xsempat nak call n ajak akk 'date' CNY arituh.Umah mak mertua saya juga banjir teruk.Insyaallah, panjang umur ada rezeki kita jumpa ye kak.

     
  14. Bicara hati ibu aisya

    February 7, 2011 at 12:41 am

    Salam kak..
    Doa saya agar akak terus kuat dan tabah.Sabar ye kak.Setiap ujian pasti ada hikmahnya.Sekarang akak susah..insyaallah akan datang akak senang.Semoga segalanya di permudahkan.

    Xsempat nak call n ajak akk 'date' CNY arituh.Umah mak mertua saya juga banjir teruk.Insyaallah, panjang umur ada rezeki kita jumpa ye kak.

     
  15. shaliza

    February 7, 2011 at 2:17 am

    Subhanallah.
    Salam kak, doa kami akan sentiasa bersama akak sekeluarga. Sabar dan berserah lah kepada Yang Esa. Harap anak2 tidak terkesan dengan musibah ini. Salam sayang kak.

     
  16. Anonymous

    February 7, 2011 at 4:36 am

    sayunya membaca kisah hidup puan… semoga Allah mmeberi kesabaran dan ketabahan selalu untuk puan menghadapi ujian duniawi ini..
    saya doakan puan akan beroleh kebaikan dunia dan akhirat atas segala pengorbanan puan ini. InsyaAllah..yang baik2 saja untuk puan dan anak2…

     
  17. insan kerdil

    February 7, 2011 at 4:58 am

    pada ketika menyaksi…makhluk bernama manusia…mempertikai….mempersoal tiap sesuatu atas nama hak….menyingkap pengertian tentang 'kufur nikmat'….

    di suatu sudut ruang yang lain…insan yang teruji dan diuji…mendepani lagi getir nya ujian….meski pun yang sebelum nya masih belum reda….

    seandainya….di sini medan pengadilan….entah dimana ruang untuk bernafas…dalam mencari kekuatan yang tersisa….

    dalam kembara ke alam abadi…tetap tersirat pengharapan…adanya sinar…bagi yang sabar dan solat…

    kepada ALLAH S.W.T…yang Maha Penyayang…Maha Mengasihani…diri menadah tangan memohon agar dipermudahkan urusan dunia akhirat…. buat insan yang teruji dan diuji ini………kerana Kau Maha Mengetahui….aminn..

    ketentuan Allah adalah rahsia Allah…

    wallahu'alam…

     
  18. Ummi Alisya

    February 7, 2011 at 9:02 am

    kak… ita simpati sangat2 kat akak. andai ita dapat membantu, ita cuba…

    tika ini, hanya doa ita panjatkan agar akak sekeluarga dilindungi dan dilimpahkan rezeki utk memulakan segalanya…. semoga akak terus kuat demi anak-anak!!!

     
  19. EdaManAli

    February 7, 2011 at 9:43 am

    “Don`t despair and never loose hope
    Cause Allah is always by your side…”

    Allah hanya memberi dugaan kepada hambaNya yang mampu memikul dugaan tersebut…dan org itu adalah org yg t'pilih…b'sabar lah, kak…sabar itu lah yg m'bawa kejayaan & kebahagian…

     
  20. Azma

    February 7, 2011 at 5:01 pm

    sabar ye kak..kuatkan semangat.. dugaan demi dugaan akan jadikan akak semakin kuat, insyaAllah..

     
  21. Min

    February 7, 2011 at 11:17 pm

    ingatlah janji2 Allah buat hamba2Nya sabar… InsyaAllah nani… moga terus kuat ye dik…

     
  22. Proud Mama's Dairy

    February 11, 2011 at 6:22 am

    As Salam,

    Semoga ummi tabah menghadapi dugaan ini. dan semakin kuat… AMIN.

     

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
CORETAN UMI IMAN

Berjuang selagi terdaya......

The WordPress.com Blog

The latest news on WordPress.com and the WordPress community.

%d bloggers like this: