RSS

HAKIKAT SEBUAH MIMPI

11 May

Salam siaran buat pembaca setia KerikilKehidupan…
Terima kasih kerana sudi singgah di sini…
Menatap coretan insan kerdil ini….
Terima kasih juga di atas doa dan kata-kata semangat yg dititipkan…
Hanya Allah jua yg dapat membalasnya…

Berbalik kepada tajuk en3…
Mimpi…

Orang kata mimpi ni mainan tidur…
Mimpi ni apa yg kita tak dapat di alam nyata…

Tetapi bagi saya impian saya yg hanya mimpi saya suatu ketika dulu…
kini beransur menjadi sebuah kenyataan…

Setahun setengah yg lalu…Di saat saya termangu di persimpangan
 untuk membuat pilihan…
Untuk membuat keputusan…
Saya menunaikan solat istikharah
sebanyak tiga kali berturut-turut…
Dan tiga kali itu jugalah mimpi yg sama hadir di dalam tidur saya…
Dan berdasarkan mimpi tersebutlah…
Yg saya kira itu jawapan dari Allah..akan persoalan saya…
saya nekad mengambil keputusan untuk berpisah….
saya yakin ada kebahagiaan yg Allah janjikan buat saya…

Saya bermimpi.. Hanya saya dan anak-anak berjalan di sebuah jalan yang amat luas…
Jalan itu bercahaya terang dan cerah..
Pemandangan di kiri kanan jalan sangat cantik dan indah…
dipenuhi pokok-pokok bunga yang tumbuh subur…
Dan yang syahdunya…di dalam mimpi itu…
saya memimpin tangan Iman…Iman boleh berjalan sendiri…
Anis dan Mira pula berpegangan tangan berdua berjalan beriringan bersama saya….

Hari ini…
Setelah hampir setahun setengah mimpi itu berlalu…
Saya dapat merasakan mimpi itu sedang bertukar menjadi realiti…

Saya sendirian melayari hidup bersama anak-anak…
yang pada mulanya saya rasakan terlalu payah untuk memulakannya…
terlalu perit untuk saya bangkit dari kekecewaan dan luka yang dalam…

Kini jalan kehidupan saya terasa lebih mudah dan lebih tenang…
Ada juga ujian demi ujian yang datang…
namun Alhamdulillah saya mampu melaluinya….

Dan semenjak Iman bersekolah di PDK ni…
Saya rasa kehidupan saya lebih bererti…
kerana jika saya masih berada di Selangor…
saya tak pasti saya mampu menghantarnya ke PDK
 atau sekolah swasta sekalipun….
Mungkin hati saya lebih gusar memikirkan pengasuh Iman
 tatkala saya pergi mengajar…

Alhamdulillah..Allah selesaikan permasalahan saya..
.satu demi satu…
Allah lorongkan perjalanan yang mudah bagi saya…
tanpa pernah saya merasa sesak ataupun buntu….

Sesungguhnya…Saya Amat Bersyukur…
saya kini melewati hari-hari yang indah bersama anak-anak saya…
saya kini sedang giat berusaha untuk memulihkan Iman…

Persis bak mimpi saya…

Subhanallah…Sesungguhnya janji-janji Allah itu adalah benar…..

Semoga keceriaan anak-anak ini terus bersinar di hati saya……
 
6 Comments

Posted by on May 11, 2011 in Luahan

 

6 responses to “HAKIKAT SEBUAH MIMPI

  1. Yana a.k.a Noni

    May 11, 2011 at 3:32 pm

    Alhamdulillah…saya tumpang gembira..nampaknya semangat akak semakin pulih & bertambah kuat..moga akak & anak2 sentiasa disinari keceriaan…biarlah miskin harta @ rupa tetapi kaya dengan kasih sayang jua yang kekal abadi:-)

     
  2. BalaDa RiNdU

    May 12, 2011 at 12:02 am

    alhamdulillah kak.. semoga akak dan anak-anak berbahagia hingga akhir usia… insyaallah

     
  3. Pnut

    May 12, 2011 at 2:26 am

    Alhamdulillah.. Perancangan Allah itu adalah indah untuk hambaNya, Nani akan bahagia dengan anak-anak, doa tidak putus dari akak agar Iman kuat, dan boleh melangkah juga satu hari nanti..

     
  4. Angah

    May 12, 2011 at 3:58 am

    semoga terus menikmati kebahagiaan bersama anak-anak…

     
  5. Bicara hati ibu aisya

    May 12, 2011 at 4:24 am

    Alhamdulillah…moga jalan yang terbentang sentiasa terang dan bercahaya buat akak dan anak2.Itulah balasan kepada akak yang banyak berdoa.Insyaallah, setiap kejadian ada hikmahnya.

     
  6. insan kerdil

    May 17, 2011 at 9:52 am

    perjalanan kehidupan….sering akan melalui suatu 'persimpangan'….yang memerlukan pilihan dibuat….untuk meneruskan…..

    ada ketika nya 'tersilap' membuat perhitungan…..lalu perlu untuk 'memperbetulkan' kembali…haluan perjalanan…..ada jua ketika nya seperti 'terlepas' pandangan…lalu perlu 'kembali'….untuk 'memulakan' nya……

    biar pun begitu 'hukum alam nya'….namun bukan itu yang menjadi 'isu'….kerana tiap daripada makhluk….punya kelemahan dan kekurangan…yang perlu diatasi dan ditangani….secara bijaksana….

    dalam tiap tindakan…ada 'percaturan'….dalam tiap harapan…ada 'pengorbanan'….biar pun yang 'dicari'…ada ketika nya tidak jua 'ditemui'…namun tetap yang 'dinikmati'…..perlu sentiasa 'disyukuri'….

    kerana dalam kembara ke alam abadi….yang menjadi matlamat…adalah redha daripada Ilahi….

    ketentuan Allah adalah rahsia Allah…

    wallahu'alam…

     

Leave a Reply

 
CORETAN UMI IMAN

Berjuang selagi terdaya......

The WordPress.com Blog

The latest news on WordPress.com and the WordPress community.

