RSS

ANJAKAN PARADIGMA….

06 Aug


Sebenarnya saya ni bukanlah suka sgt menonton tv…tak tahu kenapa…dua tiga tahun kebelakangan ini saya tidak suka dgn hiburan…mendengar radio pun saya tidak suka…saya tidak suka mendengar lagu-lagu mengenai cinta…ia membawa saya ke kenangan lalu…yg akan mengusik jiwa saya…dan membuatkan air mata menitis tanpa disedari….sebab itulah Mira selalu membebel bila naik kereta…yg dipasang hanyalah alunan zikir-zikir…katanya sama mcm dlm Astro Oasis…Mira nak dgr lagu Anang…

Entah bagaimana semalam sambil melipat kain saya tergerak untuk membuka chanel Oasis…tertayang di TV rancangan Anjakan Paradigma…tetamunya Dr. K. Rubiah…bekas pensayarah saya sewaktu di Institut Perguruan Bahasa Melayu Malaysia, Lembah Pantai, KL…dua kali saya pernah ada kelas bersamanya…memang kecut perut…ayat yg saya tak blh lupa hingga kini…sungguh terkesan di jiwa saya…

” Jadilah seorang guru yg terpancar keihlasannya…yg ada nur di jiwanya….barulah boleh dan mampu mendidik anak-anak mengenal tuhan…mengenal pencipta…jgn jadi guru yg kurang jelas matlamatnya….yg hanya mengejar dunia semata-mata…guru itu tidak akan ke mana-mana…”

Berbalik kepada cerita semalam…entah mengapa mendengar hujah-hujah dan nasihat yg dilontarkan oleh Dr.K.Rubiah…saya menangis semahu-mahunya…Tajuk episod kali ini…Sendiri Tapi Berdikari…khas untuk golongan Ibu Tunggal seperti saya…Antara intipati yg meruntun jiwa saya…yg menggamit kesyahduan sekaligus menyuntik semangat di hati saya…..

Menjadi Ibu tunggal

Ada pepatah mengatakan usahlah berkawan dgn org yg buruk perangainya kerna kita juga akan turut terikut perangainya…kelak akan menjerumuskan kita ke neraka…begitu juga dgn perkahwinan..ada sebab mengapa Allah mengambil suami yg kita sayangi itu…Allah biarkan kita hiup sendiri…kerna itulah yg terbaik buat diri kita….belajarlah bahawa tidak ada yg diberi Allah itu buruk dan yg tak mampu kita tanggung….sesungguhnya Allah tidak menguji umatnya melainkan dgn kemampuannya….Anggaplah bergelar Ibu Tunggal itu satu jawatan istimewa yg diberi oleh Allah…Terimalah jawatan itu dgn hati terbuka…dengan jiwa yg optimis…jangan rasa terhina…Kerna Ibu Tunggalatau janda bukanlah golongan kelas kedua…bukan golongan bawahan…Darjat manusia itu sama..Setiap manusia berhak untuk bahagia di bumi Allah ini….

Mengangkat Martabat Diri

Sentiasalah berfikiran positif…tidak melihat kekurangan diri sbgi penghalang…bangunkan rasa cinta dan kasih sayang…jagalah anak-anak yg ditinggalkan sebagai amanah yang paling besar yang harus ditunaikan….Didiklah mereka dgn penuh kasih sayang…Bajailah jiwa mereka dgn penuh keimanan…kerna 1 nikmat Allah tarik dari kita…Allah akan beri kenikmatan ug tak pernah kita jangka…..Angkatlah nilai diri…dan jgn sekali pernah merasa putus asa…..


 Menjadi ibu tunggal adalah anugerah dari Allah…..

Sentiasa berlapang dada dan niat untuk mencari rezeki yang halal…Jangan sekali-kali tinggalkan solat fardhu…Yakinlah Allah tidak akan tinggalkan kita…Cintailah Allah dgn sepenuh jiwa…kerna dia mencintai kita sepenuhnya…Sentiasalah berdoa agar Rahmat Allah itu kekal milik kita….

Buktikan kita mampu menjadi ibu yg cemerlang….walaupun kita berstatus ibu tunggal…Sesungguhnya…jiwa dan minda yg optimis akan membawa kita sedarjat dengan manusia lain….

Jadilah wanita yang walaupun hidup sendiri tetapi mampu berdikari…..
 
8 Comments

Posted by on August 6, 2011 in Motivasi

 

8 responses to “ANJAKAN PARADIGMA….

  1. insan kerdil

    August 7, 2011 at 4:33 pm

    pada tiap sesuatu itu ada 'harganya'…..

    biar pun ada ketika nya…tersilap dalam membuat pertimbangan nilaian……

    akan ada 'masanya'…..nilaian itu perlu 'diperbaharui' semula….

    perjalanan kehidupan…biarpun pada ketika yang tidak terduga….sering diperlihatkan tentang 'kelemahan' serta 'kekurangan' diri….namun di penghujung tiap 'rasa' itu….'tersedia' limpahan rahmat daripada yang Maha Esa….pabila terus percaya dan yakin…..pada-Nya yang Maha Mengetahui…Maha Mengasihi….

    Dia yang sama sekali tidak akan memungkiri janji….dan Dia juga tidak akan sama sekali menzalimi…..

    ketentuan Allah adalah rahsia Allah….

    wallahu'alam…

     
  2. mamasoffy

    August 8, 2011 at 12:45 am

    Salam..

    K nani..setiap kata-kata Dr K. Rubiah memang sungguh mengesankan..

    terus berjuang kak…!!

     
  3. Mawar

    August 8, 2011 at 3:20 am

    kak nani,

    alhamdulillah, untung anakanda ber3 tu dpt ummi yg kuat semangat mcm akak ni…

     
  4. mama akid

    August 8, 2011 at 5:40 am

    bagus sebenarnya tgk program mcm tu…beri kita semangat untuk terus menjalani hidup ni kan….saya bc entry ni pun saya rasa kuat…

     
  5. Tika

    August 8, 2011 at 6:03 am

    Nanie boleh! hehe

    eh makin kurus laa.. dan cantik😉

     
  6. nuyin2u

    August 9, 2011 at 12:37 am

    time kasihlah kongsi kat sini, bg org2 yg tak sempat tengok mcm saya..mendengar, membaca, melihat benda2 positif spy kita sentisa positif..

     
  7. saripah bakar

    August 11, 2011 at 4:05 am

    Alhamdulillah nanie seorang yang berfikiran positif begitu. Semua yang Allah beri kepada kita sesuai dengan kemampuan kita menerimanya dan hanya insan terpilih seperti nanie yang menerima dugaan (anggap lah ia satu kurniaan) yang menjadikan nanie insan yang lebih kuat dan tabah…

     
  8. Linda

    March 13, 2012 at 12:59 pm

    Salam kak…

    Linda pun ada tengok anjakan paradigma yang tu… Linda memang suka sangat dengan Dr. K. Rubiah… Ayat2 dia makan dalam dan buatkan kita berpikir sejenak.. NAsihat2 yang dia bagi tuk kaum wanita sama ada ibu tunggal,ibu tunggul dan ibu tinggal sangat2 boleh diguna pakai…

     

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
CORETAN UMI IMAN

Berjuang selagi terdaya......

The WordPress.com Blog

The latest news on WordPress.com and the WordPress community.

%d bloggers like this: