RSS

KEHILANGAN….

21 Oct
Terkedu saya…
Terpana saya…
Dengan berita yg baru saya baca….
Hati saya sebak…
Berat sungguh ujian yg KAU timpakan kepadanya…
Berat lagi dari saya…
Saya juga pernah dikhabarkan bakal “kehilangan “…
Saya menangis dan mengongoi kesedihan…
Apabila membayangkan janin di dalam rahim saya bakal “pergi ” sebaik dilahirkan…
Namun…Saya masih berpeluang melihat dan membelai anak saya…
Membesarkan dia walaupun dia “istimewa”
Walaupun dia ” tidak serupa ” dengan saya…..
Saya masih berpeluang mendengar suaranya…
Walaupun melihat lebam di wajahnya..hati saya pilu…
Anak saya lahir dengan kekurangan oksigen…
Menyebabkan otaknya cedera…
Menyebabkan dia dilabel OKU seumur hidupnya….
Tidak dapat saya bayangkan perasaan”nya”…
Tidak dapat saya gambarkan kepiluan yang terpaksa ditangung”nya “
Andai dia berada di depan mata…
Mahu saya memeluk erat tubuhnya…mendakapnya…
” Tabahkan hatimu dik…
Kak Long Sayang kamu…”
Walaupun saya tidak dikhabarkan sedikitpun…
Tak pe saya faham…
Siapa saya…
Hubungan keluarga itu telah putus….
Namun hati kecil saya berbisik…
” Semoga Allah memberi ketenangan dan kekuatan buatmu….”
Merasai sebuah kehilangan itu terlalu perit..
Apatah lagi kita kehilangan apa yg kita sayang…
Yg kita fikir akan menjadi milik kita selamanya…
Saya pernah juga kehilangan…berkali-kali….
Kehilangan yg sakitnya sukar diluah dgn kata-kata….
Yg pedihnya masih belum hilang hingga ke hari ini….
Kehilangan seorang suami yg saya sangka dapat menumpang kasihnya hingga ke mati…
Yg saya sangka menyayangi saya hingga ke syurga…
Namun…jodoh kami tidak panjang…
Saya redha dan saya akur dgn lukisan takdir ini…
Saya juga kehilangan mahligai indah yg saya beli dengan kudrat sendiri…
Yg saya sangka untuk membina keluarga bahagia di sini…
Namun rumah ini kini secara rasminya menjadi milik orang…
Walaupun bulanannya masih dibayar oleh saya…
Proses penyelesaian yg terlalu panjang
Karenah birokrasi yg merumitkan…
Kehilangan ini yg mungkin menjadi titik trauma dalam hidup saya…
Saya kehilangan hampir semua peralatan rumah dalam sekelip mata…
perit untuk dikenang…
dan saya serik untuk melaluinya sekali lagi….
Namun cukuplah dengan kehilangan demi kehilangan yg meruntun hati ini….
Saya tidak mahu kehilangan lagi….
Saya tidak mahu melaluinya lagi…
Kerna KEHILANGAN itu…
Sakitnya terasa sehingga kini…
 
6 Comments

Posted by on October 21, 2011 in Luahan

 

6 responses to “KEHILANGAN….

  1. Yana a.k.a Nonie

    October 22, 2011 at 4:39 pm

    Sebak rasanyer baca entri akak nie…moga akak sabar melalui dugaan dariNya;-)dah tak tau nk kata apa utk legakan hati akak..

     
  2. Noina

    October 23, 2011 at 12:16 am

    Kehilangan memang perit kak..ina dulu hampir juga kehilangan Nabila..masa umo dia 3 bulan dalam perut. namun Allah masih lagi pinjamkan Nabila untuk Ina..Walaupun dirinya tak sesempurna insan lain..

    Terlalui banyak yang akak lalui. Andai saya ditempat akak, saya tak pasti saya boleh laluinya atau tidak.. Akak memang kuat semangat. Jadi sumber inspirasi saya untuk terus hidup.. *hugs*

     
  3. shaliza

    October 23, 2011 at 1:30 am

    Kak, kalau la saya ni dekat dgn akak nak sangat jumpa & peluk akak erat2…mungkin tak banyak sikit akan hilang rasa itu. Sungguh akak istimewa sebab menjadi pilihan DIA.

     
  4. ieda

    October 23, 2011 at 8:59 am

    dugaan membuat kita kuat & semakin dekat denganNya.

    btw…kenapa jual beli rumah tu ambik masa lama sangat?

     
  5. Tika

    October 25, 2011 at 3:28 am

    Nanie.. Allah Maha Mengetahui.. Allah tidak menzalimi hambaNYA. Dugaan-demi dugaan, yang kita lihat bertimpa-timpa memang menyakitkan.. sayu..syahdu dan pasti buat kita tertanya mengapa? Muhasabah diri kita, kuatkan amalan… teguhkan iman kita.. Allah sayang kita.. Allah berikan kita kehebatan. Hebat menempuh hidup yang penuh gelora, hebat menjaga anugerahNYA, menjadi hebat dalam berfikir, bertindak dan menguasai diri sendiri menjadi yang lebih baik dari hari ke sehari. InsyaAllah Nanie… mendung akan beransur berarak meninggalkan kita.. insyaAllah…sinar mentari membawa pelangi buat kita.. Mungkin rezeki kita tidak pada kehidupan kita, tapi rezeki kita dari kehidupan anak-anak yang menyejukkan dan mendamaikan hati kita.. insyaAllah.. insyaAllah.. Moga doa kita dimakbul Allah swt.

     
  6. insan kerdil

    October 26, 2011 at 11:45 pm

    kehidupan…adalah 'himpunan' cerita…tentang pelbagai 'pengkisahan'….

    biar pun ada ketika nya…'cerita' nya berbeza….namun yang 'menyamakan'…tiap satu daripada nya….ianya tetap dinilai oleh-Nya…yang Maha Esa…

    dalam tiap langkahan…akan ada ketika nya yang 'terbit'….begitu 'kelam' untuk 'dinilai'…namun tetap akan ada ketika nya….ia 'bercambah'…menjadi 'cahaya' pada yang masih bertahan….percaya dan yakin pada-Nya…Penentu…Pemutus….

    Dia yang sama sekali tidak akan memungkiri janji….dan Dia juga sama sekali tidak akan menzalimi….

    semoga dipermudahkan urusan dunia akhirat….buat tiap hati yang teruji dan diuji…dan dikekalkan iman pada-Nya..yang Maha Esa….sehingga ke akhir hayat….

    ketentuan Allah adalah rahsia Allah…

    wallahu'alam…

     

Leave a Reply

 
CORETAN UMI IMAN

Berjuang selagi terdaya......

The WordPress.com Blog

The latest news on WordPress.com and the WordPress community.

